Masalah Melayu Pulau Pinang : Isu baru atau isu lama?


Assalamualaikum dan salam aidilfitri kerana aidilfitri al-mubarak akan menjelma dalam beberapa hari lagi...

Kali ini nie-zarm bukan mahu berbicara mengenai sambutan aidilfitri kerana lebaran kali ini agak muram kerana tidak pulang ke kampung halaman (berkemungkinan besar). Cuma nie-zarm ingin untuk membangkitkan mengenai isu Pulau Pinang dan bangsa Melayu di sana.

Sejak akhir-akhir ini khususnya selepas pilihanraya umum ke-12 (PRU-12), Pulau Pinang dikatakan akan menjadi negeri pertama dalam Malaysia akan menyaksikan Melayu tergadai di negeri sendiri kononnya Pulau Pinang kini di bawah pemerintahan Pakatan Rakyat (PR).

Kononnya Ketua Menteri negeri tersebut adalah bangsa Cina, maka ada yang meniup angin perkauman bahawa Melayu akan tergadai.

Cuma terdetik di hati saya, ketika Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng memberi bantuan kewangan kepada seluruh badan pertubuhan agama Islam di Pulai Pinang berjumlah RM 1,344,500, tetapi masih ada yang menyatakan bahawa ianya tidak membantu orang Melayu yang majoritinya beragama Islam.

Tetapi saya ingin menyentuh mengenai isu orang Melayu, antaranya yang dikatakan ialah orang Melayu akan mengalami dilema jika kerajaan Lim Guan Eng terus memerintah.

Benarkah sedemikian rupa?

Ketika saya membuat kunjungan ke sebuah perpustakaan, saya terjumpa buku yang bertajuk "Ke Mana Melayu Pulau Pinang?" tulisan Yahaya Ismail yang dicetak pada 1978 dan diulang cetak pada September 1986.

Mungkin bahasanya agak berbelit kerana menggunakan bahasa tahun 70-an dan 80-an, tetapi untuk sesiapa yang ingin memahami apakah sebenarnya isu yang dikatakan kemerosotan Melayu Pulau Pinang, adalah sangat sesuai untuk mendapatkan buku ini.

Cuma ingin saya nyatakan bahawa isu ini adalah isu lama sebenarnya, tetapi kononnya kerajaan Pulau Pinang yang baru adalah kerajaan PR, maka UMNO menyatakan bahawa kemerosotan Melayu di sana adalah berpunca daripada PR.

Di dalam buku ini dinyatakan juga bahawa kawasan Kampung Melayu dekat Batu Maung diambil oleh kerajaan negeri pada ketika itu untuk tujuan perluasan landasan kapal terbang di Bayan Lepas.

Dengan ini, jelaslah bahawa isu Melayu Pulau Pinang ini bukanlah isu baru, cuma digunakan balik untuk menyelamatkan sesetengah golongan sahaja.

1000 kalam tidak sama dengan mata sendiri melihat dan membaca...

Comments