CAKNA MAHASISWA : Ayuh bantulah sahabat di KUIS

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Kali ini kalam nie-zarm akan berbicara mengenai nasib warga KUIS yang mempunyai masalah kebajikan yang perlu untuk dipaparkan. Bukan untuk membuka aib, tetapi agar sahabat pembaca dapat membantu beliau dalam menyelesaikan kemelut kewangan yang dialami.

Lagipun, saya telah meminta izin untuk menulis kisah beliau serba sedikit, jika masih ada ihsan di antara kita yang merupakan mahasiswa yang menuntut ilmu di Kolej Universiti ISLAM Antarabangsa Selangor, saya sengaja besarkan perkataan ISLAM agar kita menjadi pembantu kepada perkembangan ISLAM di bumi KUIS.


Kisah yang dihadapi oleh abang Fahmi (gambar) yang merupakan mahasiswa Diploma Perguruan TESL. Abang Fahmi sebenarnya tidaklah sebaya kita semua kerana jejaka daripada utara Semenanjung Malaysia ini sanggup menyambung pelajaran walaupun tidak mempunyai kewangan yang secukupnya.

Namun disebabkan keazaman beliau untuk menuntut ilmu dan mendapatkan segulung Diploma, beliau tekad menyambung pelajaran di KUIS. Masalah yang dihadapi beliau ialah masalah kewangan yang menyebabkan beliau tidak mampu menjelaskan yuran pengajian memandangkan beliau tidak mendapat apa-apa bentuk tajaan atau pinjaman.

Beliau yang merupakan berada di semester lima atau semester akhir, menghadapi kesukaran kerana yrang tertunggak yang tidak dapat beliau jelaskan lagi. Beliau mendapat tawaran untuk mengajar pada September ini, tetapi jika beliau gagal menjelaskan yuran, transkrip keputusan beliau tidak dapat dikeluarkan.

Sebagai alternatif yang diusahakan beliau untuk mendapatkan dana tambahan, beliau membuka kelas bahasa Inggeris dewasa di Sekolah Rendah Agama Intergrasi Bandar Baru Bangi. Kepada sesiapa yang ingin membantu beliau untuk sumbangan dana atau untuk menjadi pelajar bagi kelas bahasi Inggeris yang dikendalikan oleh beliau, boleh menghubungi di talian 012-2257436 atau e-emel di

Comments

  1. Menjadi pelajar? Ana teringin nak jadi pengajar. =)

    ReplyDelete
  2. Cadangan : Disarankan agar En Fahmi memohon bantuan dari Pusat Zakat.

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum Ustaz Niezam, makcik ada hantar email. Sila baca.

    ReplyDelete

Post a Comment