CAKNA MAHASISWA : Isu yuran, Berapa peratus kena bayar?



Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Ramai yang tertanya-tanya mengenai isu yuran sejak akhir-akhir ini, berapa peratus yang perlu dibayar untuk layak berdaftar bagi pelajar senior berdaftar bagi semester baru?

DI SINI JAWAPANNYA!!!

Pada hari ini (4 Mei 2011) jam 3.45 petang, saya dan saudari Nazriah Jaini, Exco Kebajikan serta Siti Ramizah Binti Baharin berjumpa dengan En.Hasim yang merupakan salah seorang staf dari Pejabat Bendahari, pada asalnya saya membuat temu janji dengan pihak Bendahari pada semalam lagi, tetapi En. Hasim bersedia pada hari ini.

Perjumpaan yang diadakan di One Stop Centre (OSC), berkaitan dengan keinginan pihak Unit Kebajikan untuk mengetahui dengan lebih lanjut mengenai polisi yang dilakukan oleh Pejabat Bendahari.

Apabila perjumpaan dilakukan, En.Hasim memberikan penjelasan mengenai polisi Pejabat Bendahari. Berdasarkan kenyataan beliau, pihak pengurusan KUIS telah menghantar surat kepada pihak pelajar untuk memaklumkan mengenai perkara yuran ini terlebih dahulu. (Saya tidak tahu kerana saya tidak balik ke Kelantan pun pada cuti semester kerana saya di KUIS).

Setakat ini, pihak pengurusan memaklumkan berdasarkan memo yang dikeluarkan pada penghujung semester lepas bahawa sebenarnya semua yuran mesti dijelaskan berdasarkan Klausa 12.3.2 dalam Akademik KUIS Pindaan 2007.

Inilah memo yang dikeluarkan oleh Pejabat Bendahari pada semester lepas

Tetapi pihak Jawatankuasa Pengurusan KUIS telah bermesyuarat pada 29 Oktober 2010, menyatakan bahawa semua tunggakan pada semester yang lepas perlu dijelaskan pada tempoh tiga hari pendaftaran.

Jika tidak mampu juga, pihak Pejabat Bendahari memberikan syarat bayaran yang paling minimum sebanyak 60% tetapi mereka perlu membuat menandatangani surat akujanji untuk menjelaskan sebanyak 40% yang selebihnya sebelum menghadapi peperiksaan akhir pada semester tersebut juga.

Itu adalah bagi mereka yang mengambil kursus yang mendapati Status MQA adalah lulus.

Bagi kursus yang masih dalam tempoh untuk memperbaharui kelulusan daripada pihak Agensi Kualiti Malaysia (MQA), pihak pengurusan membenarkan pembayaran 10% DENGAN SYARAT DILAMPIRKAN BERSAMA SURAT PENANGGUHAN PEMBAYARAN YURAN untuk dibawa kepada pengetahuan Timbalan Rektor Pembangunan Mahasiswa.

Bagi mereka yang mempunyai masalah dengan PTPTN, anda dinasihatkan untuk membuka portal pelajar, bagi membuat semakan status yuran anda dahulu.

JIKA STATUS YURAN ANDA SUDAH DIJELASKAN, ANDA BOLEH TERUS MEMBUAT PENDAFTARAN

JIKA STATUS YURAN ANDA MASIH LAGI ADA SEDANGKAN PERJANJIAN PTPTN SUDAH DIBUAT SAMA ADA BERMASALAH ATAU WANG MASIH LAGI TIDAK DIMASUKKAN, BEGINI PULA KAEDAHNYA.

Anda perlu berjumpa dengan Puan Siti, Seksyen Biasiswa dan Tajaan untuk pengesahan bagi memudahkan anda untuk berdaftar di semester baru.

Begitulah antara isi perbincangan yang diadakan oleh kami pada hari ini. Untuk sementara sekarang, laman web KUIS masih lagi tidak dapat diakses, saya pun masih menunggu untuk melihat keputusan peperiksaan saya.

Insya Allah, jika diizinkan, saya bernazar JIKA SAYA MENDAPAT 3.5 KE ATAS, SAYA AKAN MEMBOTAKKAN KEPALA. Mohon doa daripada sahabat sekalian agar dimakbulkan hajat saya. Wallahu A'lam

Comments