CAKNA MAHASISWA : Konvensyen Mahasiswa Selangor dan Isu RM 5 juta

Assalamualaikum dan salam sejahtera buat semua warga KUIS

Tidak terlewat rasanya untuk saya mengucapkan Selamat Hari Guru 2011 kepada guru saya di Taski ABIM Al-Ikhwan tahun 1995, Sekolah Kebangsaan Padang Garong II tahun 1996 - 2011, Maahad Darul Qur'an Al-Islami Pasir Mas tahun 2002-2004, Sekolah Menengah Ugama (Arab) Sullamiah Bunut Payong tahun 2005-2008 dan juga baut semua pensyarah di Kolej Unniversiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS) 2009-sekarang.
Berdiri di tangga sebelum naik ke Dewan Auditorium Jubli Perak

Pada hari Selasa baru-baru ini (17 Mei 2011), nie-zarm dan seramai 60 orang warga KUIS terpilih telah dijemput ke Program "Konvensyen Mahasiswa Selangor 2011" yang dianjurkan oleh kerajaan negeri Selangor Darul Ehsan yang buat julung kalinya diadakan.


Kami diundang ke Bangunan Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah ataupun Bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) Selangor di Shah Alam. Tujuan program tersebut adalah untuk pengenalan Majlis Permuafakatan Mahasiswa Selangor (MPMS), mengenai misi dan visi serta sebagai medan untuk mahasiswa sama ada yang belajar di Selangor ataupun anak Selangor yang bergelar mahasiswa di dalam dan luar Selangor melontarkan pendapat, kritikan dan mendan himpunan ke arah perubahan.


Program pagi lebih kepada input motivasi dan hasrat MPMS kerana menginginkan agar setiap ahli MPMS adalah antara golongan yang bukan sahaja aktif di luar bidang pembelajaran tetapi juga untuk memastikan mereka cemerlang akademik untuk memberikan sumbangan kepada masyarakat Selangor bebas daripada gejala sosial dan memberikan khidmat pembangunan rohani kepada anak muda yang lain.

Puan Mastura Muhamad penasihat MPMS

Pada waktu tengah hari dan petang adalah lebih kepada sesi dialog bersama ilmuan dan mahasiswa. Yang menjadi perhatian adalah pada sesi tengah hari di mana mempertemukan peserta konvensyen seramai lebih daripada 400 orang untuk bersama Prof. Madya Dr. Abu Hassan Hasbullah yang merupakan Pensyarah Kanan Jabatan Pengajian Media, Universiti Malaya dan merupakan seorang yang boleh mengulas sama ada dunia Islam, politik negara dan antarabangsa, sastera, kitab-kitab sarjana barat dan Islam dan tidak terkecuali mengenai dunia seni memandangkan beliau pernah menjadi juri tetap dalam program Pilih Kasih.

Prof.Madya.Dr Abu Hassan Hasbullah
Mengambil kesempatan bergambar dengan beliau

Prof. Madya Dr. Abu Hassan memberikan ucapan yang begitu bombastik mengenai bahasa dan juga ilmu yang dimiliki oleh beliau sehinggakan membuatkan mahasiswa yang berapa di dalam Dewan Auditorium Jubli Perak terpegun seperti kejutan budaya kerana apa yang disuarakan beliau adalah bahasa yang tidak pernah diterokai oleh anak muda.

"Saya sengaja berbicara dengan bahasa yang tinggi adalah kerana inginkan mahasiswa yang mempunyai elemen intelektual yang tinggi!" Nah, di sini adalah jelas bahawa mahasiswa di Malaysia begitu cetek intelektual, sehinggakan beliau menanya soalan terbuka di dalam dewan mengenai Dharmawijaya, tidak saya pun tahu! (nasib baik saya yang jawab dan satu tahu siapa Dharmawijaya...huhuhu)

Pada waktu petang, majlis diteruskan dengan dialog bersama Prof. Dr. Muhaya Muhamad yang merupakan Tokoh Ilmuwan Selangor 2010. Banyak perbincangan mengenai psikologi diketahui di situ.

Acara kemuncaknya adalah majlis makan malam ramah mesra dan dialog santai bersama Tan Sri Dato' Khalid Ibrahim, Menteri Besar Selangor dan juga pimpinan kerajaan negeri yang lain.


Pada waktu kemuncak ini, saya tidak melepaskan kesempatan untuk berdialog dengan pimpinan kerajaan negeri, memandangkan KUIS adalah di bawah seliaan bersama Majlis Agama Islam Selangor (MAIS), Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) dan pihak kerajaan negeri.

Saya mengemukakan tiga soalan tetapi antara soalan yang perlu diberi perhatian ada dua soalan. Soalan saya lebih kurang berbunyi begini.


"Ketika tahun 2009, Selangor digegarkan dengan isu demonstrasi yang dianjurkan oleh Gerakan Mahasiswa Sedar (GMS) yang mendakwa bahawa mereka mendapat RM 5 Juta daripada kerajaan negeri Selangor. Saya ingin bertanya, adakah benar wang tersebut diberikan kepada GMS?"

"Asrama KUIS adalah merupakan projek segera yang dilaksanakan ketika zaman pemerintahan Dato' Seri Mohd Khir Toyo menggunakan syarikat kroni utama iaitu Rehda Resources Sdn Bhd dengan kadar RM 30 juta dengan kontrak selama 30 tahun. Apakah tindakan kerajaan negeri mengenai isu ini untuk mengelakkan daripada menjadi liabiliti untuk KUIS?"


Antara jawapan yang diberikan oleh Menteri Besar ialah pihak kerajaan negeri akan menjemput Rektor KUIS untuk membentangkan perbelanjaan kampus bagi memastikan aliran kewangan KUIS. Antara langkah yang diambil oleh pihak kerajaan negeri termasuklah mengambil alih segala hutang yang KUIS alami pihak kerajaan negeri yang akan menyelesaikan semuanya.


Manakala daripada sudut keuntungan, pihak KUIS akan menggunakan keseluruhan keuntungan untuk digunakan sebagai kos operasi KUIS. Kerana KUIS sebenarnya mengalami kerugian berbanding keuntungan yang menjadi punca kenapa KUIS tidak lagi mampu bergelar sebuah universiti penuh.

Maka dalam erti kata lain, mahasiswa KUIS yang menentukan sebenarnya mengenai aset yang merupakan aset KUIS, jika berlaku sebarang kerosakan maka pelajar yang akan bertanggungjawab kepada semua aset KUIS.

Pihak kerajaan negeri juga akan memberikan ruang tanah untuk pembangunan insfrastruktur tambahan. Dalam erti kata lain, sekarang ini ada lagi tiga fasa pembangunan KUIS yang masih lagi tidak didirikan termasuklah projek Perpustakaan Wakaf KUIS yang bernilai RM 27 juta. Manakala pihak MAIS juga memberikan sumbangan tahunan kepada KUIS sebanyak RM 12 juta untuk perkembangan KUIS.

Apa yang pihak kerajaan negeri inginkan ialah pihak Fakulti Pengurusan dan Muamalat (FPM) sama ada peringkat pensyarah dan juga mahasiswa (mahasiswa WAJIB PEKA) membaut kajian mengenai aliran kewangan KUIS serta membuat perbandingan dengan aliran kewangan KUIS yang disusun oleh pihak pengurusan KUIS bagi memudahkan proses "Check and Balance" atau semak dan seimbangkan.

Pihak kerajaan negeri juga akan membuat pemantauan mengenai asrama khususnya asrama yang dibina oleh Rehda Resources Sdn. Bhd. Setakat ini pihak pengurusan KUIS dan MAIS telah membuat pantauan asrama semasa cuti semester dan perbincangan mengenai kualiti subjek pelajaran dan pembelajaran agar menepati apa yang dinyatakan sebagai Institusi Pengajian Tinggi (IPT) yang mempunyai kepentingan ilmu yang tinggi.

Inilah sekadar penjelasan daripada pihak kerajaan negeri Selangor. Mungkin ada masa lagi akan dapat peluang untuk bersama kerajaan negeri mengenai isu ini.

Comments