CAKNA MAHASISWA : PRK KUIS. Tahniah Buat Mereka Yang Mengundi, Takziah Buat Mereka Yang Sia-Siakan Undi.

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Mungkin ketika artikel ini sedang ditulis, semua sudah maklum mengenai keputusan Pilihanraya Kampus KUIS untuk pemilihan Majlis Perwakilan Mahasiswa (MPM) bagi sesi 2011/2012.

Lapan individu yang terpilih untuk memenangi kerusi umum, tahniah kerana berjaya memastikan mahasiswa mengundi anda dan takziah kerana di bahu anda semua sudah terbeban dengan amanah yang mungkin menyebabkan anda semua terpaksa bekerja keras.

Tapi tak mengapa, saya tahu bahawa anda semua pasti akan melakukan yang terbaik untuk mahasiswa. Cuma isilah kemenangan yang telah anda usahakan untuk menaikkan kesatuan mahasiswa.

Cuma saya agak terkilan dengan apa yang berlaku, apabila ramai yang mendesak untuk wujudkan pilihanraya, tetapi tidak ramai yang turun ke lapangan demokrasi pada hari Khamis, 22 Disember 2011 yang lalu.

Telah ramai mahasiswa yang sedia bertanding untuk wujudkan pilihanraya, tetapi tak ramai pula yang bersedia untuk turun mengundi, daripada anggaran kasar seramai 6500 mahasiswa KUIS, hanya 1795 orang yang sanggup turun.

Tahniah baut yang turun mengundi kerana melaksanakan hak anda dan seandainya anda bersuara ke atas tindakan MPM yang mungkin anda rasa tidak puas hati, anda adalah orang yang berhak.

Buat mereka yang tidak turun ke lapangan demokrasi, takziah saya ucapkan kerana anda menyokong demokrasi pada lisan tetapi tidak pada perbuatan dan jangan pula "sembang kencang" di kemudian hari kerana anda sendiri meletakkan stigma negatif dalam kepala otak anda.

Stigma awal yang sangat dayus saya dengari dari mahasiswa.

"Kalau aku turun mengundi pun, belum tentu akan ada perubahan!" Itu antara yang saya dengari. Belum segalanya bermula, sudah mendoakan kejatuhan sesama mahasiswa, tidak pula mengangkat.

Lagi parah, apabila ada beberapa pihak yang sanggup memboikot pilihanraya. Tak perlu saya sebutkan di sini mereka itu siapa, tetapi saya mengetahui perkara tersebut berlaku, tiba-tiba pada tarikh yang sama, ada pelbagai aktiviti sedangkan tarikh ini perlulah dikosongkan daripada sebarang kegiatan.

Inilah boikot tanpa bersuara tetapi sangat berkesan.

Sepatutnya pada hari mengundi, tidak perlu untuk anjurkan boikot secara halus. Fahamilah sendiri.

Sekarang, cabaran yang paling besar adalah untuk mengukuhkan mentaliti mahasiswa.

Buat yang terasa, saya mohon maaf, tetapi kalau dah terasa tu, ubahlah sebaiknya.

Catatan : Keputusan Pilihanraya Kampus KUIS 2011/2012.
1.Muhamad Helmy Kushairy
2.Mohd Firdaus bin Mohd Hashim
3.Aisyah Basirah binti Nor Hashimi
4.Khaidir bin Kusnin
5.Noor Aida binti Che Mood
6.Ahmad Mu'adz bin Roslan
7.Faridah binti Mat
8.Muhamad Fathi bin Hamdan

Comments