CAKNA MAHASISWA : Perkongsian Selepas Latihan Amali @ TV Al-Hijrah Buat PEMBANGUNAN SISWA KUIS.

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh dan Salam Sejahtera.

Malam ini saya mengimbau kembali foto-foto kenangan saya ketika melaksanakan Latihan Industri (LI/Praktikal) di TV AlHijrah, meskipun hanya tiga bulan sahaja berbanding dengan rakan kampus lain, namun ianya penuh pengalaman yang mungkin berbeza dengan rakan yang lain.


Bagi saya, pengalaman perlu dikongsi kerana mungkin berguna untuk individu yang akan ke LI nanti, namun apa yang ingin saya ketengahkan ialah mengenai beberapa perkara yang boleh diaplikasikan secara umum dan beberapa tuntutan oleh Majlis Perwakilan Pelajar KUIS (MPP KUIS) kepada pihak pentadbiran KUIS yang BERSIFAT KEPERLUAN, BUKAN KEHENDAK semata-mata.

1. Ketika saya belajar di semester satu, subjek pengajian Teknologi Maklumat (IT) secara praktikal lebih berkisar tentang penggunaan peralatan pejabat paling asas seperti Microsoft Office 2010 dan menggunakan Sistem Operasi (OS) Windows. Namun di dalam industri khususnya penyiaran, teknologi yang digunakan ialah Sistem Operasi Apple dan penggunaan aplikasi Adobe Tools. Demi menjamin kempetensi dari sudut kemahiran komputer, wajar sekiranya perisian ini dijadikan silibus pengajian khas.

2. Mendapatkan lesen kelas D iaitu lesen kereta "P", ini adalah asas dan mahasiswa perlu berusaha sendiri.


3. Saya dimaklumkan tentang studio TV dan Konti Radio KUIS telah siap dan mula beroperasi, sekalung penghargaan saya ucapkan kepada pensyarah Jabatan Komunikasi KUIS di atas usaha ini. Jika di IPT lain mempunyai stesen televisyen atas talian atau stesen radio, alangkah bagusnya jika MPP KUIS dapat usahakan bersama Persatuan Mahasiswa Komunikasi sebagai wadah merekrut ahli penyiaran Islam sedari kampus lagi.

Saya kira setakat itu dahulu, kerana kesuntukan masa. Semoga kita semua mementingkan KEPERLUAN dalam menuju mahasiswa yang "Pemangkin Tradisi Ilmu" sama ada dalam kampus atau di luarnya ke arah kemenangan Islam yang mampu berjihad di segala bidang yang dicitakan kita semua.

Comments