(Kisah Perjalanan) Travelog to Yala : Tenang dalam Konflik

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh dan salam sejahtera.

Sudah lama tidak mengukirkan kalam di sini, masakan tidak, komitmen kerja yang sangat-sangat mencabar, tetapi apa yang sedang saya lakukan sekarang sebagai kerjaya? Nanti saya akan beritahu apabila tiba masanya nanti, bila keadaan selesa, barulah saya beritahu, sekarang ini masih bergelut untuk mendapatkan rentak yang sesuai.

Gambar penulis di jeti Pengkalan Kubor sebelum ke seberang

Tulisan kali ini ingin saya ceritakan tentang perjalanan saya ke Yala dan Panttani baru-baru ini. Kenapa Yala dan Pattani? Sebenarnya saya pergi ke sana pun secara tidak dirancang, pada hari yang bosan, saya diajak oleh keluarga untuk ke sana, tujuannya adalah untuk menguruskan tanah pusaka arwah ayah saya di sana yang masih belum selesai.

Di rumah kampung

Namun apa yang ingin saya ceritakan bukanlah tentang isu tanah itu, tetapi tentang apa yang telah saya dapati sepanjang perjalanan ini. Meskipun kawasan Selatan Thailand dikenali sebagai kawasan bergolak, namun perjalanan saya di sana seakan-akan tidak menampakkan suasana seperti kawasan yang sedang berada dalam krisis.


Tempat penulis bermain suatu ketika dahulu

Sekiranya ada pun, hanyalah tentera yang mengawal di pos kawalan dan saya kira itu adalah perkara biasa.

Namun sejak wujudnya Universiti Islam Yala (UIY) iaitu universiti yang bertaraf antarabangsa meskipun perkataan "antarabangsa" pada namanya, keadaan di sana menjadi lebih tenang, kerana bagi kerajaan Thailand, mereka sangat menjaga imej mereka di mata dunia, ternyata kewujudan UIY dengan dua kampus di Pattani dan Songkhla bagaikan rahmat buat penduduk Selatan Thai.

Singgah di Universiti Islam Yala

Lagipun, kezaliman yang memuncak di sana berlaku ketika pemerintahan bekas Perdana Menteri yang kini terbuang iaitu Thaksin Shinawatra, meskipun kini adiknya, Yingluck mentadbir negara "Gajah Putih" itu, tetapi kewujudan kampus itu membuatkan keadaan masih boleh dikatakan stabil.

Bersama kereta

Apa yang disumbangkan UIY ini terhadap penduduk Selatan Thai? Apabila wujudnya UIY maka wujudkan mahasiswa yang berstatus warga asing daripada China, Singapura, Brunei dan sebagainya. Seperti yang saya katakan sebelum ini, kerajaan Thailand sangat menjaga imej mereka di mata dunia.

Jika anda menjejaki Bandar Yala, suasananya teratur dan membangun bagaikan wilayah ini tidak pernah bergolak.

Pasaraya besar masih wujud dan kehidupan warganya masih seperti biasa.

Meskipun mereka hidup dalam konflik, namun keamanan dapat dirasai.

Berhenti singgah untuk membeli makanan

Comments