Lambaian Sweden Berakhir, Putus Harapan Tapi Terus Mara.

Assalamualaikum dan salam sejahtera pada Jumaat 13 Julai 2012 yang mulia.

Semakin sibuk, semakin terlupa beberapa perkara. Kadang-kadang ada beberapa perkara yang cuba untuk kita lupakan, agar tidak timbul duka di hati.

Itulah ungkapan yang tepat untuk ku ungkapkan. Bukan maksudku untuk berundur, aptah lagi putus asa, tapi harapan ku kini menujukku ke arah kembara ke dunia sebenar.

Setelah menamatkan survival pengajian dan sudah pun tamat pengajian Diploma (walau tanpa majlis konvokesyen), namun tidak ku nafikan bahawa ku merindui dunia kampus. Ku berusaha untuk mencapai dunia itu kembali. Industri adalah dunia baru yang ku perlu harungi dalam keadaan terkapai-kapai untuk ku capai objektif itu.

Paling dominan impianku, untuk ke negara Scandinavia, Sweden.

Peta Sweden yang ingin ku jejaki

Pelbagai jalan telah ku lakukan untuk melalui jalan-jalan di situ, seorang pak cik ku berada di sana, ingin juga ke kecapi pendidikan kondusif serta percuma.

Tangga-tangga kedutaan di Segi Tiga Emas Kuala Lumpur ku jejaki, ini semua demi masa depan yang lebih baik

Bukan ku ingin nyatakan bahawadi sini tidak punya lokasi untukku mengaut ilmu, tetapi sudah pasti kita inginkan yang terbaik dalam kehidupan kita, maka kerana itulah daku cuba juga.

Awal Mei 2012, ku ketahui akhirnya bahawa Lambaian Sweden Berakhir, ianya hanya tinggal lambaian yang melambaikan tangannya sebagai simbolik ucapan "Selamat Tinggal".

Keluargaku masih menjadi inspirasi

Ku juga tidak putus harapan, sekurang-kurangnya ku masih punya harap untuk melangkahkan kaki ke kuliah tempatan. Ku perah kudrat, berlari siang dan malam dengan nawaitu itu. Hari ini ku tahu segala jawapannya.

"Dukacita dimaklumkan bahawa permohonan anda ke IPTA TIDAK BERJAYA dalam Permohonan ke IPTA bagi SESI AKADEMIK 2012/2013". Jelas dan nyata jawapan itu. Murung, terkurung dan bikin aku terapung di atas awan kelabu.

Tapi aku tahu, ini semua ujian Allah, mahu bikin aku lebih kuat. Aku terima dan aku teruskan segala yang ada di hadapan mata dan jasadku.

Yang pasti, ku harus berjuang di lapangan baru, meskipun bukanlah lapangan yang didambakan, tapi setidaknya itulah lapangan yang pasti menguji kudrat dan emosiku untuk terus melangkah ke persada ini. Moga ianya terus ku hadapi.

Comments

  1. buat rayuan la....jangan pilih kos pelik dan xlojik dan xberkait dengan diploma mu...nanti xdapat....

    ReplyDelete

Post a Comment