Mesej Buat Propagandis

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Kalam saya mungkin bercanggah dengan bulan Ramadhan ini, bukan saya tidak ingin tulis tentang Ramadhan, tetapi saya sedang menyusun sesuatu.

Ianya ringkas sahaja.

http://www.highsnobiety.com/news/wp-content/uploads/2011/11/propaganda-snowboard-film.jpg

Iaitu menangkis sesuatu yang sedang cuba disusun.

Iaitu tentang mereka yang tidak mahu menerima sesuatu kebenaran dan cuba wujudkan kepalsuan demi kepentingan diri dan meraih kelompok sendiri.

Demi kemenangan diri, PROPAGANDA diwujudkan.

Nak tahu definisi propaganda?

"Propaganda ialah seni untuk mempengaruhi, tetapi berbeza dengan dakwah Islamiah, kerana dakwah Islamiah bukan untuk mempengaruhi, tetapi untuk menyatakan tentang kebenaran agama Allah. Propaganda pula ialah seni untuk menipu, kerana realpolitik dipergunakan."

Realpolitik pula ialah politik yang menghalalkan cara.

"Propaganda ialah bersifat Dorongan Emosi, tanpa fakta. Kamu (siswa Diploma Komunikasi) mempelajari benda ini (propaganda), bukan saya nak ajar kamu buat propaganda, tapi supaya kamu mengenali langkah manusia yang akan cuba melakukan propaganda. Supaya kamu tidak tergolong sama dengan golongan yang ingin menang semata-mata"

-En. Rozalafri Md Johori, Pensyarah Subjek Propaganda, KUIS-

Saya mengenali propaganda sejak di bangku sekolah dan saya telah berjaya menangkisnya di kampus.

Saya juga boleh membaca siapa yang cuba wujudkan propaganda.

Mesej saya buat propagandis, bersedialah untuk dihukum dengan fakta yang kamu tidak punya. Nantikan pula detik pendedahan propagandis itu.

Jangan sampai anda tertipu dengan propagandis yang cuba mewujudkan dorongan emosi kepada anda.

Comments

  1. sudah jelas disitu ya.
    post yg sgt menarik,akhi! =]

    ReplyDelete
  2. ilmiah.. cuba tambahkan lg. tonjol kan contoh cuma kalu perlu tapis nama atau pihak yang terlibat. semua buleh fikir sendiri. itu cara yang baik untuk mengelak fitna. tahniah

    ReplyDelete

Post a Comment