"Kasihan, Isteri Punya Dosa, Suami Ke Neraka"

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh dan Salam Sejahtera.

Berat badan naik 5 kg ketika Syawal sedangkan dalam Madrasah Ramadhan, berjaya menyusut 3kg. Sukar dan penuh cubaan pada mereka yang berusaha. Sekalung tahniah kepada mereka yang berjaya melakukan puasa enam Syawal.

Gambar terkini saya yang menyaksikan postur badan semakin berisi

Buat yang tidak sempat, tidak mengapa.

Rumah terbuka pastinya menggoda nafsu, makanan yang dihidangkan mengundang penambahan berat badan, mungkin selepas Syawal baru boleh bermula untuk aktif kembali untuk bersukan.

Tetapi ini bukan cerita tentang rumah terbuka atau berat badan yang meningkat, tapi tentang tajuk yang saya tulis ini. Ya! Tajuknya agak kasar, tapi ianya renungan untuk saya dan juga saudara sekalian.

Ketika saya bersama Abang Is (Mohd Husni) pada Ahad lalu (9 September 2012), beliau mengajak saya ke rumah seorang kenalan korporat beliau di Banyan Close. Sepanjang tiga tahun membanting tulang menadah ilmu di Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS) pun saya tidak pernah berhajat untuk ke sana. Sedangkan pada pagi itu saya keletihan selepas bertugas.

Tapi hati terdetik juga untuk ke sana.

Ketika menjejak kaki ke sana, ramai yang sedang menjamu selera, kami juga mencedok satu dua jenis makanan untuk menjadi santapan.

Tiba-tiba, satu luahan yang Abang Is lontarkan kepada saya:

"Kesian, isteri punya dosa, suami masuk neraka"
Tergamam saya seketika

"Kalau betul isteri dia sayang suami, dia takkan biar rambut berjurai macam tu dalam majlis macam ni atau kat mana-mana pun"

Baru saya dapat tangkap maksud tersirat yang Abang Is cuba sampaikan, tentang tanggungjawab kekeluargaan perihal menjaga aib suami dan isteri masing-masing. Bagi saya, aurat juga merupakan aib yang besar tetapi dipandang sepi oleh masyarakat.



Antara gambar dalam kempen "Jangan Dedah Aurat Di Facebook"

Sebelum ini kita didedahkan dengan dosa dedah gambar tidak tutup aurat di facebook dan sebagainya, Tahniah pada yang berusaha atas kempen ini, sedangkan saya yang punya kudrat dan kekuatan pun masih lagi gagap untuk bercerita tentang perkara ini, maklumlah, saya bukan pandai berpidato. Harap tulisan ini menjadi saksi bahawa saya pernah menegur perkara aurat dalam dunia maya.

Saya teringat kembali kepada anak-anak didik saya di SMK Putrajaya Presint 11 (2) yang pernah saya berbakti menyampaikan ilmu suatu ketika dahulu. Adakah mereka akan menjadi anak yang membawa ibu bapa mereka ke syurga atau ke neraka?


Saya bersama anak murid saya ketika membawa mereka ke TV Al-Hijrah baru-baru ini

Sekarang, terpulang kepada kita, butang untuk menentukan hala tuju ini dalam genggaman semua.




وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ

Maksudnya : Katakanlah kepada wanita yang beriman : Hendaklah mereka menahan pandangan mereka   dan memelihara kemaluan mereka, danjanganlah mereka menampakkan perhiasan mereka kecuali yang (biasa) nampak daripadanyaDan hendaklah mereka menutup kain tudung ke dadanya… (al-Nuur : 31)

Comments

Post a Comment