Terkini : "Government Shutdown" di Amerika, Analisis saya (bahagian 1)

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Ini adalah tulisan tergempar yang pernah saya lakukan.

Pada hari ini (1 Oktober 2013), kerajaan Amerika Syarikat di bawah pentadbiran Barack Obama mengalami "Government Shutdown" atau operasi kerajaan dihentikan secara rasmi.

Apakah yang dikatakan sebagai "Government Shutdown"? Ia adalah satu situasi yang mana sektor kerajaan diarah agar dihentikan SERTA-MERTA kerana beberapa keputusan yang dilakukan di Parlimen atau Dewan Rakyat.


Dalam kes Amerika yang berlaku pada hari ini, Dewan Senat TIDAK BERSETUJU dengan pelan yang dikenali sebagai "Obama Care" dengan peratusan undi sebanyak 54 peratus, manakala yang bersetuju dengan pelan tersebut mendapat undian sebanyak 46 peratus.

Dalam kes "Obama Care",kutipan suara yang dilakukan tidak memerlukan undian majoriti dua per tiga daripada kesemua ahli senat yang hadir. Tidak seperti pindaan terhadap undang-undang yang memerlukan keputusan undian majoriti ahli senat sebanyak dua per tiga ahli.

Apakah itu "Obama Care"? Obama Care ataupun nama rasminya ialah Akta Perlindungan Pesakit dan Penjagaan Mampu adalah akta yang telah dikeluarkan pada Mac 2010 namun belum dilaksanakan kerana beberapa isu.

Dengan kebejatan ekonomi yang melanda negara "Uncle Sam", Amerika perlu ke arah melaksanakan kaedan penjimatan dan apa yang dikatakan oleh Amerika sebelum ini untuk menyerang Syria sebenarnya hanya sekadar satu perang psikologi.

Dengan banyak sumber kewangan Amerika digunakan untuk penaklukan negara Timur Tengah sehingga terlupa untuk menjaga kebajikan rakyat sendiri, telah mengakibatkan kesan ekonomi yang teruk serta "Government Shutdown" seperti yang berlaku kini.



Kesan

Kesan daripada "American Government Shutdown" ialah pekerja sektor kerajaan sekurang-kurangnya LAPAN RATUS RIBU (800,000) akan dihentikan kerja secara SERTA-MERTA, kecuali beberapa sektor yang kritikal seperti hospital dan sebagainya.

Pekerja dalam sektor kerajaan yang dihentikan bagai "sudah jatuh ditimpa tangga", kerana tiada jaminan bahawa gaji tunggakan tidak akan dibayar bahkan operasi-operasi berkenaan kerajaan seperti kementerian, taman negara, bangunan operasi kerajaan termasuklah "State Of Liberty" yang menjadi pusat pelancongan milik kerajaan juga turut ditutup.

Meskipun Obama masih lagi optimis dengan pelan "Obama Care" akan terus dijalankan, namun dengan fenomena "American Government Shutdown" akan mengakibatkan kesan negatif yang sangat besar.

Peluang kita.

Ketika Amerika sedang dilanda bala ini, inilah peluang kita untuk bangkit dan membina kembali jaringan ekonomi yang kuat khususnya dalam faktor ekonomi Islam.

Saya kira negara umat Islam dan umat Islam sendiri perlu mengambil peluang ini dengan memastikan penyebaran produk muslim dan memastikan EKONOMI ZIONIS LUMPUH SEPENUHNYA.

Apa kaitan Amerika dan Zionis? Tak perlu untuk saya karangkan di sini. Cukuplah saya menyatakan bahawa beberapa syarikat yang kita menjadi penggunanya memberi sokongan kewangan kepada negara Israel.

Sekarang ini, restoran yang namanya bermula dengan huruf "Mc"mengalami kerugian di Amerika kerana apabila peluang pekerjaan semakin menghimpit, kuasa beli akan berkurangan dan mereka hanya bergantung sepenuhnya dengan pasaran di luar Amerika.

Mungkin ini ialah detik kebangkitan yang diimpikan.

Buktikan Islam ialah agama yang mengajak ummatnya mendepani cabaran dalam membina negara serta membangunkan ummat.

Comments

  1. bagaimana kegagalan meluluskan satu akta (obama care) boleh menyebabkan gov shutdown ye? bagaimana pula jabatan @ sektor lain juga ditutup sedangkan yg gagal diluluskan hanya akta dlm sektor kesihatan? mohon pencerahan tuan....

    ReplyDelete

Post a Comment