CAKNA MAHASISWA: Yuran Pengajian KUIS. Isu Yang Tidak Terhenti.

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Saya asalnya tidak berniat untuk menulis apa-apa lagi artikel dengan "tagline" "Cakna Mahasiswa" kerana saya dapat merasakan bahawa detik kepemudaan saya semakin hari semakin suntuk. Apatah lagi detik mahasiswa saya telah pun lama berakhir.

Namun saya terpaksa kembali menulis kerana menjelang sesi pengambilan siswa November di Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS) itu sedang menghitung waktu. Ianya gara-gara komen saya terhadap sebuah artikel dari pengirim di dalam portal berita "Malaysiakini.com" yang masih menjadi "rujukan orang ramai" apabila mereka mencari sesuatu suapan berita berkenaan dengan KUIS.

Antara "whatapps" yang saya dapat menanyakan soalan berkenaan dengan yuran.

Artikel asal "Luahan Hati Ibu Pelajar KUIS" boleh dibaca pada pautan ini

Jawapan saya di dalam ruangan komen artikel itu adalah seperti berikut:

"Assalamualaikum. Saya Saifulnizam bin Muhamad, mahasiswa KUIS. Seandainya benar ini luahan hati ibu bapa pelajar, saya bersedia untuk bersemuka dengan puan yang menulis surat ini kerana saya adalah Majlis Perwakilan Mahasiswa (MPM) KUIS. Ini nombor telefon saya 017-9194019. Saya sudah baca artikel ini di Malaysiakini.com, setakat ini saya belum lagi bertemu dengan aduan daripada mahasiswa atau mahasiswi Ijazah Sarjana Muda Syariah dan Perundangan. Saya bersedia menjawab sebarang persoalan yang timbul oleh pihak anak puan. Sebolehnya puan hubungi saya segera. Saya sanggup tidak pulang berhari raya haji nanti kerana saya ingin berkhidmat untuk mahasiswa bahkan jika perlu untuk saya ke Pulau Pinang iaitu negeri puan, saya akan pergi Insya Allah. Saya juga pelajar miskin dari Kelantan, tapi saya selesa berada di KUIS. Mungkin ada perkara yang menyebabkan kebajikan anak kepada puan. Selain daripada nombor telefon, saya juga boleh dihubungi di facebook saya di www.facebook.com/saifulnizam.muhamad atau di blog saya di http://kalamnie-zarm.blogspot.com pada bila-bila masa.

Saifulnizam bin Muhamad
Naib Presiden II (Kebajikan),
Majlis Perwakilan Mahasiswa (MPM)
Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS).
Sesi 2010/2011"

Malangnya, sehingga ke hari ini, ibu tersebut tiada pun menghubungi saya, namun sehingga ke hari ini, saya masih lagi bertalu-talu menerima mesej dan telefon daripada individu yang tidak dikenali, berhubung dan bertanya tentang isu yuran KUIS ini.

Seolah saya dapat rasa sesuatu, bahawa isu ini sengaja timbul hanya pada fasa tertentu sahaja. Timbulnya isu ini pada 2009 sehingga ianya bagaikan agenda nasional kerana peristiwa tersebut turut tersiar di dalam Buletin Utama TV3, kemudian kembali sepi. Ianya kembali timbul pada 2011. Sehingga detik dan ketika ini, isu ini sangat sepi.

Atau, mungkin ibu kepada pelajar tersebut sudah kembali menjadi seorang yang kaya raya dan terlupa akan isu itu. Bersangka baik.

Manakala bekas Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim yang merupakan Menteri Besar ketika isu ini timbul, menafikan yuran KUIS mahal.

Pautan video ucapan Tan Sri Khalid Ibrahim, Mantan Menteri Besar Selangor.


Saya mohon beberapa perkara untuk tindakan lanjut kepada pihak berkenaan.

Kepada pihak kepimpinan mahasiswa di dalam KUIS kini, mohon perkemaskan lagi sistem komunikasi dan juga penerangan, agar isu di dalam KUIS bukan hanya seputar siswa KUIS sahaja yang tahu, sebaliknya perluaskan lagi sehingga ke kelompok bakal siswa yang akan mengisi ilmu mereka di Teratak Ilmu ini.

Kepada bakal calon Pilihanraya Kampus KUIS yang saya kira, detik pilihanraya sudah semakin hampir, ambil isu ini sebagai tugasan anda untuk penggal yang akan datang.

Wallahu A'lam.

Comments