Thursday, December 23, 2010

Mewakili MPM-KUIS untuk dialog bersama Timbalan Menteri Pengajian Tinggi

Assalamualaikum dan salam sejahtera.
Pada 23/12/2010 (Khamis) nie-zarm dan rakan-rakan lagi empat orang seperjuangan daripada Majlis Perwakilan Mahasiswa KUIS (MPM-KUIS) telah diundang untuk bersama dalam satu program dialog yang dianjurkan oleh pihak Agensi Kualiti Malaysia (MQA) di dewan utama MQA yang bertempat di Petaling Jaya, Selangor

setibanya di MQA


Dialog tersebut menemukan wakil pelajar atau Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) dan MPM dari kesemua Institusi Pengajian Tinggi (IPT) sama ada awam mahupun swasta bagi memeriahkan sesi dialog tersebut. Dialog yang dianjurkan ini bukanlah hanya dialog MPP atau MPM dengan pihak MQA sahaja, tetapi ianya adalah dialog bersama Timbalan Menteri Pengajian Tinggi Malaysia, YB Datuk Saifuddin Abdullah.


audiens yang hadir sebelum YB datang
YB Timbalan Menteri di tengah bersama dengan Pengarah MQA (Baju Batik Merah) dan wakil pelajar dari UniKL Bangi


Pertama kali bagi nie-zarm untuk berdialog bersama timbalan menteri yang begitu dekat dengan mahasiswa, bahkan beliau lebih suka untuk bersahaja. Maka tidak hairanlah beliau begitu dihormati oleh kebanyakan mahasiswa dan kredibilitinya berjaya mengatasi bosnya sendiri, iaitu Datuk Khaled Nordin (Menteri Pengajian Tinggi). Dengan kehadirannya yang berpakaian seluar jeans dan kemeja lengan pendek kain ala-ala jeans serta dialog yang digunakan adalah mudah, membuatkan nie-zarm merasakan selesa untuk bersama beliau.

biasa sahaja penampilannya

Nie-zarm menjadi orang pertama yang menanyakan soalan mengenai isu mahasiswa (nak kata mahasiswa KUIS juga berkualiti). Empat isu yang diketengahkan adalah isu 11 kursus yang ditawarkan di KUIS mengalami masalah dengan pihak MQA, isu kelewatan PTPTN, isu Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) dan isu harapan untuk kewujudan Parlimen Mahasiswa di peringkat nasional.

Jawapan yang diberikan oleh pihak MQA mengenai 11 kursus itu adalah pihak MQA telah membuat perbincangan dan ianya dibawa ke fasa terakhir sebenarnya untuk menyelesaikan masalah tersebut. Apabila selesai nanti akan dimaklumkan kepada pihak pentadbiran KUIS.

Isu mengenai kelewatan PTPTN, tidak dapat dinafikan bahawa IPTS memang bermasalah, bukan hanya di KUIS sahaja, tetapi rakan-rakan MPP dari UniKL Sepang, UniKL Bangi, UNITEN dan sebagainya menyatakan memang timbul isu kelewatan kemasukan dana dari PTPTN. Tetapi akan cuba dikurangkan masalah tersebut oleh pihak menteri berkenaan.

Isu AUKU, YB Timbalan Menteri Pengajian Tinggi menyatakan dengan ringkas bahawa beliau sendiri tidak setuju dengan AUKU dan beliau memiliki 30 sebab mengenainya. Kalau nak tahu, taiplah saifuddinabdullah.com.my untuk maklumat lanjut.

Mengenai isu Parlimen Mahasiswa, beliau menyatakan bahawa sudah ada agensi kerajaan yang mewujudkannya tetapi tidaklah berbentuk parlimen, namun beliau juga menyatakan perkara tersebut masih dalam kajian.

sempat bergambar dengan YB Timbalan Menteri sebelum pulang ke kampus
bergambar bersama MPP UNITEN
Bukan sahaja kami dapat berdialog secara terus dengan YB Timbalan Menteri tetapi nie-zarm dapat ramai kenalan baru yang merupakan rakan sejawatan di IPT lain, insya Allah akan memudahkan jaringan hubungan sesama IPT untuk memartabatkan mahasiswa berkualiti

Mudah-mudahan segalanya berjalan lancar pada masa hadapan. Amin

Sunday, December 19, 2010

Ditemuramah sempena Pilihanraya Kampus KUIS


Assalamualaikum dan salam kebersamaan mahasiswa...
Kali ini nie-zarm ingin menulis mengenai liputan yang telah dilakukan oleh sahabat-sahabat saya dari Ijazah Sarjana Muda Komunikasi (Penyiaran) Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS) mengenai pilihanraya kampus di KUIS yang begitu hambar.


Mungkin kerana kurangnya kepekaan mahasiswa dan juga kurangnya promosi daripada pihak Majlis Perwakilan Mahasiswa untuk mengajakm mahasiswa untuk sedar mengenai perkara ini, membuatkan ramai yang tidak tahu mengenai tarikh penamaan calon, kerana menurut Ketua Bahagian Pembangunan Mahasiswa, Ustaz Imran Kamal Basha, aliran untuk menyampaikan maklumat mengenai notis pilihanraya kampus adalah seperti sebelum ini. Tidak mengapalah, yang penting tugas untuk memeriahkan kembali suasana KUIS adalah tanggungjawab bersama.


Pelbagai perancangan sudah diatur. Doakan agar selaganya berjalan lancar untuk pembangunan mahasiswa KUIS bersama Insya Allah

Thursday, December 16, 2010

Menerima Anugerah Dekan





Assalamualaikum
Terima kasih kepada mereka yang terus menerus singgah untuk membaca kalamnie-zarm.blogspot.com kerana kesetiaan anda adalah penjana semangat saya untuk menulis dan berkhidmat untuk semua.



Pada kali ini saya ingin menulis mengenai Majlis Penyampaian Anugerah Dekan yang berlangsung pada hari Rabu 15 Disember 2010 yang lalu di Pusat Konvensyen KUIS (PKK).
Pada hari tersebut dengan bangganya saya berpakaian formal dan blazer, itu penting kerana ini adalah pengiktirafan yang diberikan kepada mereka yang bersusah payah untuk terus menggapai kecemerlangan.



Ramai sahabat dan taulan yang turut menerima anugerah yang sama dari pelbagai fakulti dan akademi, termasuklah yang belajar sepenuh masa mahupun separuh masa.
Diharapkan dengan anugerah ini bukan hanya melengkapkan diri saya untuk menjadi pelajar cemerlang, sebaliknya menjadikan saya sebagai seorang yang mempunyai pakej lengkap ke arah mahasiswa yang diinginkan oleh Islam untuk membawa perubahan ke arah keberkatan dunia dan akhirat.



Kerana ilmu tidak akan berkat jika hanya mencapai CGPA tinggi, tetapi dengan mengharapkan redha Allah dan mengajak sahabat-sahabat mahasiswa lain untuk turut bersama dalam menerajui perubahan yang diinginkan.

"Jika kita salah menunjukkan diri kita sebagai seorang Islam, maka kita seperti pengkhianat Islam, tetapi jika kita menunjukkan Islam yang cantik dan syumul, kita akan menjadi duta Islam yang hakiki" (Ustaz Nasarudin Mat Isa, Masjid Al-Azhar KUIS, 16/12/2010)

Tuesday, December 7, 2010

Perubahan!!!

Assalamualaikum...
Pertama dan selamanya bersyukur kepada Allah kerana masih diberikan hayat sehingga tahun 1432 hijrah kita jejaki kini.

Sesekali ana terfikir, hijrah ini bukan hanya istilah hijrah, tetapi ianya sinonim dengan perkataan pertukaran,reformasi,transformasi,perubahan dan pelbagai lagi perkataan yang membawa maksud yang sama.

Tetapi kerap kali jika kita ingin membuat perubahan, akan tersungkur juga hanya kerana KAWAN dan PERSEKITARAN yang membantu menyungkurkan harapan anda untuk BERUBAH.

Pernah dikatakan bahawa PERUBAHAN itu hanya bertahan selama TIGA MINGGU jika tidak ada keazaman dan perubahan secara TOTAL. Perubahan secara TOTAL adalah PERUBAHAN DRASTIK yang berlaku terhadap seseorang dengan KESEMUA KOMPONEN memainkan peranan untuk mencapai perubahan. Tempat, masa, masyarakat dan unsur-unsur lain memainkan peranan

Kenapa penghijrahan Rasulullah S.A.W berlaku dari suatu tempat ke suatu tempat yang berbeza? Kerana di Yathrib itu ramai yang boleh menerima Islam termasuklah Yahudi di Yathrib, hatta walaupun Rasulullah menjadi Perdana Menteri di situpun, majoriti boleh menerima Islam.

Bagaimana dengan ummat Islam di Malaysia? Warga-warga di kota dan desa? Hatta keseluruhan masyarakat kampus sekalian?

Di bahu kita ini sudah terpaku amanah untuk dilangsaikan dan tuntutan itu sentiasa diperhatikan oleh duta-duta Allah iaitu para Malaikat di atas kehidupan dunia ini

Jadilah hamba yang sebenar-benarnya hamba yang membawa PERUBAHAN KEPADA ISLAM.Mulakan dengan langkah kecil di bilik asrama anda bersama sahabat dan sahabiah anda bersama.

sebelum

selepas

p/s : Hidayah Allah itu bukan milik manusia.cuma ikhtiarkanlah untuk berubah bersama...

Thursday, November 18, 2010

Aidil Adha 2010 de KUIS

Assalamualaikum dan salam pengorbanan sempena Aidil Adha.
Aidil Adha kali ini nie-zarm menyambutnya di KUIS sahaja, kerana jikalau pulang ke kampung pun tidak akan ada sesiapa pun yang akann menjenguk nie-zarm seperti yang berlaku pada Aidil Fitri baru-baru ini. Maka lebih elok jika nie-zarm mencuba berhari raya di perantauan pula.

Pada pagi Aidil Adha, berasa bangga kerana diberi peluang untuk bertakbir raya di Masjid Al-Azhar KUIS bersama Ustaz Syarul Azman, Encik Syarbaini Ahmad, Muhammadon Ahmad Tajudin serta kebanyakan staf KUIS termasuklah Dato' Dr Aziuddin Ahmad, Rektor KUIS dan tidak ketinggalan masyarakat di sekitar Bandar Seri Putra Bangi.


Selesai Solat Sunnah Aidil Adha, Ustaz Farid Ravi Abdullah menyampaikan khutbah yang padat dengan isi yang berkaitan dengan pengorbanan yang perlu dilakukan ummat akhir zaman supaya Islam dimartabat lebih tinggi.


Selesai solat dan mendengar khutbah, para jemaah bersalam salaman yang mengeratkan ukhwah KUIS dengan masyarakat luar KUIS,betapa indahnya jika perkara ini dapat dikukuhkan di luar Aidil Adha.


Sarapan dahulu sebelum pisau dan ketangkasan digunakan untuk menjinakkan empat ekor lembu dan dua ekor kambing yang akan dikorbankan.

Rasanya jikalau nie-zarm berbicara panjang pun tidak guna.Maka eloklah semua pembaca melihat sendiri gambar-gambar terpilih yang diambil sepanjang Hari Raya Aidil Adha.





















Khalifah Nie-Zarm mengucapkan selamat menyambut hari raya Aidil Adha

Wednesday, October 20, 2010

Islamic Fashion Malaysia 2010


Tak nak cakap panjang...
Anda nilai sendiri gambar yang berlaku...
kalau nak lagi info boleh la cari di google

Thursday, September 16, 2010

Bangi --> Kota Bharu = 16 jam = 489 km

Assalamualaikum dan salam aidilfitri walaupun mungkin sudah basi bagi sesetengah orang.

Kali ini saya ingin bercerita tentang pengalaman menaiki motorsikal pulang berhari raya pada tahun ni.

Uniknya pulang berhari raya pada kali ini ialah saya menaiki motorsikal dari kolej saya di Bangi untuk pulang ke Kota Bharu. Saya bersama sahabat saya saudara Anuar dan saudara Bukhary bertolak dari KUIS pada jam 11 malam. Saya yang paling banyak bawa barang pulang ke Kota Bharu kerana jikalau disimpan di KUIS pun ianya tidak akan digunakan juga. Semuanya 3 beg dan bekalan untuk bersahur yang diberikan oleh pihak Masjid Al-Azhar, KUIS.

Namun sebelum sempat perjalanan kami dimulakan, jaring pengikat barang yang dibeli oleh Bukhary dan Anuar tidak dapat digunakan kerana terputus ketika kami mengisi minyak di Petronas Bandar Seri Putra, sehinggakan mereka terpaksa mengikat beg mereka dengan tali yang berharga seringgit.

Akhirnya perjalanan kami dimulakan pada jam 12 malam juga melalui Lebuhraya Kuala Lumpur - Seremban ke arah Pahang. Malam yang hujan bukan hanya membuatkan kami basah kuyup tetapi turut membuatkan kami menjadi kabur dalam perjalanan apatah lagi pada waktu itu di sepanjang jalan Kuala Lumpur penuh dengan kesesakan jalan raya.

Sampai di Lebuhraya Karak, sepanjang lebuhraya tersebut amat gelap kerana tiada lampu jalan yang menerangi kiri dan kanan, kami cuma bertawakkal pada mata kami untuk melihat garisan putih di atas jalan supaya kami terus berada di lorong tepi.

Sampai sahaja di Petronas Bentong pada jam 1 pagi, kami mengisi minyak motor kami dan juga mengisi perut kami dengan secebis roti. Walaupun minyak masih banyak di dalam tangki, tetapi kami mesti memastikan minyak sentiasa dalam keadaan penuh kerana bimbang minyak habis di jalanan apatah lagi harga minyak masih dalam tahap "penyelarasan subsidi" kah kah kah... (hanya orang tertentu yang memahami istilah ini)

bukhary (berkaca mata) dan anuar (berjaket hitam)

aku dan anuar

Kami meneruskan perjalanan ke Pahang dan ingin berhenti di kawasan Kuala Lipis sebelum kami menjejaki kawasan Bukit Tujuh kerana kawasan tersebut lebih bahaya daripada kawasan Lebuhraya Karak yang kami jejaki pada permulaan perjalanan kami.

Kawasan Bukit Tujuh dikenali dengan kawasan jalan yang gelap, curam dan tinggi. Jika kami meneruskan perjalanan pada malam itu, lori dan bas akan terus memasang lampu tinggi tanpa menghiraukan motorsikal kami ini.

Sepanjang jalan Petronas Bentong ke Kuala Lipis begitu mengejutkan kami apabila kami melalui jalan ke Sungai Koyan, kami terserempak dengan khinzir melintas jalan dari jauh, mereka berlari dengan gaya yang begitu "kiut" sekali membuatkan saya gelak pecah sendirian.

Kami juga 3 kali terserempak dengan kawanan lembu membuatkan kami terkejut kerana kami melalui kawasan yang sangat gelap. Di kiri dan kanan jalan kami penuh dengan kelapa sawit dan tidak berpenghuni di situ.

Akhirnya kami sampai di Kg. Sungai Ular pada jam 3.30 pagi dan berehat sebelum kami meneruskan perjalanan selepas subuh nanti.

Dengan kesejukan yang kami alami, kami tetap juga tidur di Masjid Kg Sungai Ular sehingga subuh, sahur pun kami terlepas.

Semasa solat subuh berjemaah bersama penduduk kampung, saya tidak dapat menahan kesejukan sehinggakan saya terketar-ketar kesejukan ketika solat yang membuatkan Anuar tidak khusyuk solat.

Kami bersepakat untuk bertolak pada jam 7 pagi, tetapi akibat mengantuk, kami bangun pada jam 9 pagi.
di sinilah kami berehat

Setelah kami perhatikan nasi yang kami terlepas memakannya untuk sahur, kami dapati nasi tersebut sudah sejuk dan menjadi beku bagaikan nasi impit.

beku dan keras bagai nasi impit

Kami memulakan perjalanan kami seterusnya pada jam 10 pagi menyelusuri jalan ke arah bumi Kelantan. Tiada apa yang menarik sepanjang jalan di Bukit Tujuh hanya hutan di kiri dan kanan jalan, kecuali kami terlihat kelibat seorang yang memikul beg dan berjalan keseorangan di Bukit Tujuh! Terkejut kami kerana mana mungkin ada orang yang balik kampung hanya berjalan kaki di Bukit Tujuh seorang diri.

Kami memasuki bandar Gua Musang pada jam 12 tengah hari. Saya begitu gembira menjejaki bumi Kelantan.

gembira di Gua Musang (macam nak bertukar jadi superhero jer)

Kami memasuki Kota Bharu pada jam 4 petang.

Kesimpulannya kami dapat juga beraya walaupun masing-masing mempunyai masalah untuuk balik beraya di halaman sendiri. Secara keseluruhannya saya menghabiskan duit minyak sebanyak Rm 23.00 dari Bangi ke Kota Bharu. Inilah hikmah kembara.

Tuesday, September 7, 2010

Masalah Melayu Pulau Pinang : Isu baru atau isu lama?


Assalamualaikum dan salam aidilfitri kerana aidilfitri al-mubarak akan menjelma dalam beberapa hari lagi...

Kali ini nie-zarm bukan mahu berbicara mengenai sambutan aidilfitri kerana lebaran kali ini agak muram kerana tidak pulang ke kampung halaman (berkemungkinan besar). Cuma nie-zarm ingin untuk membangkitkan mengenai isu Pulau Pinang dan bangsa Melayu di sana.

Sejak akhir-akhir ini khususnya selepas pilihanraya umum ke-12 (PRU-12), Pulau Pinang dikatakan akan menjadi negeri pertama dalam Malaysia akan menyaksikan Melayu tergadai di negeri sendiri kononnya Pulau Pinang kini di bawah pemerintahan Pakatan Rakyat (PR).

Kononnya Ketua Menteri negeri tersebut adalah bangsa Cina, maka ada yang meniup angin perkauman bahawa Melayu akan tergadai.

Cuma terdetik di hati saya, ketika Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng memberi bantuan kewangan kepada seluruh badan pertubuhan agama Islam di Pulai Pinang berjumlah RM 1,344,500, tetapi masih ada yang menyatakan bahawa ianya tidak membantu orang Melayu yang majoritinya beragama Islam.

Tetapi saya ingin menyentuh mengenai isu orang Melayu, antaranya yang dikatakan ialah orang Melayu akan mengalami dilema jika kerajaan Lim Guan Eng terus memerintah.

Benarkah sedemikian rupa?

Ketika saya membuat kunjungan ke sebuah perpustakaan, saya terjumpa buku yang bertajuk "Ke Mana Melayu Pulau Pinang?" tulisan Yahaya Ismail yang dicetak pada 1978 dan diulang cetak pada September 1986.

Mungkin bahasanya agak berbelit kerana menggunakan bahasa tahun 70-an dan 80-an, tetapi untuk sesiapa yang ingin memahami apakah sebenarnya isu yang dikatakan kemerosotan Melayu Pulau Pinang, adalah sangat sesuai untuk mendapatkan buku ini.

Cuma ingin saya nyatakan bahawa isu ini adalah isu lama sebenarnya, tetapi kononnya kerajaan Pulau Pinang yang baru adalah kerajaan PR, maka UMNO menyatakan bahawa kemerosotan Melayu di sana adalah berpunca daripada PR.

Di dalam buku ini dinyatakan juga bahawa kawasan Kampung Melayu dekat Batu Maung diambil oleh kerajaan negeri pada ketika itu untuk tujuan perluasan landasan kapal terbang di Bayan Lepas.

Dengan ini, jelaslah bahawa isu Melayu Pulau Pinang ini bukanlah isu baru, cuma digunakan balik untuk menyelamatkan sesetengah golongan sahaja.

1000 kalam tidak sama dengan mata sendiri melihat dan membaca...

Saturday, August 28, 2010

Rentetan isu bukan Islam masuk masjid

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh

Hari ini Nie-Zarm tidak mahu berbicara panjang lebar...cukuplah gambar yang Nie-Zarm sertakan untuk menghuraikan terhadap apa yang Nie-Zarm berkalam terhadap artikel semalam

Mungkin ada yang tak jelas terhadap gambar tersebut. Gambar masjid karpet warna biru adalah Datin Seri Rosmah Mansor berucap di dalam masjid dan gambar masjid karpet hijau ialah Ahli Parlimen Serdang, Teo Nie Ching.

Antara orang Islam yang sepatutnya tahu hukum hakam tetapi tidak mempraktikkannya dengan orang bukan islam yang tidak tahu hukum hakam tetapi cuba untuk berpakaian sesopan mungkin.

Jadi, sebagai khalayak ramai, saya serukan kepada semua pembaca untuk membuat perbandingan dan bicaralah dengan seadil-adilnya...
akhir kata saya letakkan lagi sekeping gambar Datin Seri Rosmah Mansor dengan gambar yang lebih besar dan jelas



sekadar bandingan supaya yang baik dijadikan tauladan dan yang buruk dijadikan sempadan....

Bukan Islam masuk masjid tidak haram.

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

Tengok topik pun dah terkejutkan? Ini isu baru yang mengheret saya untuk menulis dan mengupasnya.

Sebelum itu kita lihat dahulu berita yang membuatkan saya tertarik untuk menulis mengenai orang bukan Islam masuk masjid.

Tindakan YB Serdang cemar imej Islam (berita harian 28 Ogos 2010)

pix_gal0
KUALA LUMPUR: Tindakan Ahli Parlimen Serdang, Teo Nie Ching masuk ke Surau Al-Huda, Kajang Sentral untuk berceramah dan menyampaikan sumbangan moreh kepada jemaah surau itu, adalah mencemar imej surau sebagai tempat suci untuk umat Islam beribadah.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom, berkata masjid tidak seharusnya dijadikan sebagai tempat untuk menyampaikan ideologi politik kerana ia ternyata satu kesalahan dan boleh diambil tindakan.

“Malah setiap kaum perlu menghormati peraturan di rumah ibadat kaum lain ,” katanya selepas menghadiri rakaman program Ihya Ramadan Bersama Menteri di Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM), di sini, semalam.

Beliau mengulas laporan sebuah laman blog yang mendakwa Ahli Parlimen Serdang daripada DAP itu, memasuki ruang solat Surau Al-Huda, Kajang Sentral dalam satu majlis penyampaian bantuan kepada ahli PAS, Ahad lalu.

Jamil Khir yang juga Pengerusi Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) meminta jawatankuasa surau supaya mematuhi peraturan yang digariskan selain tidak mengetepikan soal hukum agama.

Menteri Wanita, Keluarga dan Pembangunan Masyarakat Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil menyifatkan perbuatan Teo sebagai satu tindakan seolah-olah mahu mencabar kesabaran umat Islam di negara ini.

Beliau turut kesal dengan tindakan Ahli Parlimen berkenaan yang sewenang-wenang masuk ke ruang solat utama surau bertujuan memberi ceramah dan sumbangan tanpa mendahului tertib, adab dan batasan yang sewajarnya.
“Tidak jadi masalah untuk seorang bukan Islam masuk ke perkarangan surau atau masjid dengan syarat mereka perlu menghormati tempat berkenaan dengan mematuhi adab dan tertibnya,” katanya.

Di SUNGAI PETANI, Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Mashitah Ibrahim, berkata tindakan nazir dan ahli jawatankuasa surau itu membenarkan orang bukan Islam memasuki ruang solat adalah tidak dibenarkan dan menyalahi hukum.

“Orang bukan Islam hanya boleh melawat kawasan masjid atau surau tetapi tidak boleh memasuki ruang solat rumah ibadat berkenaan apatah lagi memberi ceramah kepada jemaah surau berkenaan.

“Perkara ini disifatkan serius dan ia perlu disiasat secara menyeluruh dan jika benar ia berlaku ia seakan-akan satu bentuk penghinaan terhadap orang Islam,” katanya selepas majlis berbuka puasa bersama anak yatim dan sambutan Hari Wanita anjuran Wanita UMNO Baling.

Ulasan saya :
Saya agak terkejut apabila isu ini dibincangkan secara meluas dan digembar-gemburkan media. Sebenarnya saya pernah mendengar golongan ustaz dan ustazah mengulas mengenai perkara ini dan mereka sebulat suara menyatakan bahawa bukan Islam boleh masuk ke dalam masjid dengan syarat mereka menutup aurat.

Dalam kes ini, saya tidak pasti adakah YB menutup aurat ke tidak ketika masuk ke dalam surau tersebut, tetapi apabila berita ini disiarkan menampakkan lagi imej Islam kepada bukan Islam bahawa Islam isu sempit.

Dalam keadaan ini saya mengistilahkan bahawa sudah ada golongan yang kononnya alim mengeluarkan fatwa sebegini sedangkan kita dapat melihat masjid di ibu kota seperti Masjid Jamek Kuala Lumpur membenarkan orang bukan Islam menjejakkan kaki ke dalam masjid tersebut.

Dengan ini saya memberi rumusan bahawa isu ini DIPOLITIKKAN oleh golongan tertentu bagi menyatakan bahawa mereka ini merupakan jaguh Islam tetapi sebenarnya mereka berbohong.

Ketika isu ini diputarkan, mereka dengan jelas berlagak hero, tetapi apabila isu judi sukan dikeluarkan, mereka senyap membisu.

Bahkan salah seorang menteri perempuan bersuara dalam bab ini tetapi beliau sebagai perempuan Muslim pun tidak mampu menutup kepalanya dengan penuh, jadi apa guna kononnya alim tetapi tidak mengalimkan diri dengan menutup aurat dengan sempurna?

Cuma saya ingin menegaskan bahawa jangan dipolitikkan tugas beliau yang merupakan ahli parlimen kerana beliau berhak menunaikan tanggungjawab beliau sebagai wakil rakyat

Friday, August 27, 2010

Salam Ramadhan dan Salam Nuzul Al-Qur'an


Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...

Kali ini Kalam Nie-Zarm ingin berbahasa Melayu setelah sekian lama bercakap dalam bahasa Inggeris dan sekian lama juga tidak bercakap mengenai dunia yang dihadapi Nie-Zarm.

Alhamdulillah pada tahun ini Selangor telah memulakan cuti Nuzul Al-Qur'an sama seperti di Kelantan tanah tumpah darah Nie-Zarm.Walaubagaimanapun Nie-Zarm sendiri masih lagi kurang dalam membaca Al-Qur'an kerana dikejar dengan kesibukan yang tidak henti-henti walaupun menghadapi musim peperiksaan terakhir.

Agak keletihan juga kerana terpaksa mengharungi peperiksaan akhir semester dalam keadaan yang berlari-lari. Walaupun sudah akhir semester tetapi tugasan masih lagi perlu dihantar apatah lagi banyak tugasan yang ditangguh akibat kemalangan yang berlaku pada bulan Julai yang lalu.

Namun segala kesusahan dan kekusutan, tetap mempunyai masa untuk terus berkarya dalam memastikan minda sastera terus berkembang.

Untuk pembaca yang ingin membaca karya yang saya terbitkan di facebook,bolahlah layari facebook dan "click add" dekat saya dan bacalah karya tulisan saya dalam ruangan "notes".

Insya Allah jika berkesempatan saya akan menulis cerpen di dalam blog ini sebagai ruang untuk berkongsi 1001 cerita dari insan yang bertebaran di bumi ini.

Tidak lupa juga untuk menceritakan isu-isu semasa dan minda mahasiswa bagi menjana minda kelas pertama ke arah melahirkan mahasiswa cemerlang pembangun agama dan bangsa pada suatu hari ini...

Salam perkenalan semula dari Kalam Nie-Zarm


 
Photography Templates | Slideshow Software